Vad är ett varumärke?

Vad är ett varumärke och varför ska du ha ett? Anledningen till att du som företagare bör lägga ner både tid och energi på ditt varumärke, är att det är vad du bygger ditt företag på.

Varumärket innehåller ditt företags identitet, tänk dig att det är som en motsvarighet till ett ID-kort. Det består av allt det som gör ditt företag unikt, det som gör att andra känner igen din logga, ditt arbete och din verksamhet. Det kan bestå av färger, former, siffror, bokstäver – det kan vara en produkt, en slogan, ett namn eller en förpackning.

Den praktiska fördelen med att registrera och skydda sitt varumärke finns beskriven på Patent och Registreringsverkets hemsida, som du kan läsa mer om här. Men det finns såklart en annan fördel med att bygga och vårda sitt varumärke, som är lite mer vardaglig.

Vad består varumärket av?

Ditt företag, du och det jobb du gör är en direkt spegling av ditt varumärke. Din logga, din slogan och t. ex. annonser eller tjänstebilar är också en del av det. Det kanske låter långsökt, men det är så det är. Allt som du visar upp, allt som produceras i företagets namn, bidrar till omgivningens uppfattning av ditt företag.

Om du gör ett bra jobb och imponerar på dina kunder får du ett förtroende som istället speglar din verksamhet positivt. Du får ett bra varumärke.

Att uppfattas som pålitlig och proffsig är varje företagares mål – så för att vara extra tydlig; oavsett vilket yrke vi än har, är klädsel alltid viktigt. Vi tar på oss en uniform eller har en klädkod. Att gå emot den kan ju dels vara farligt inom vissa yrken, men också uppfattas som slarvigt.

Varumärket är företagets kläder. Så vilka plagg väljer du?

Fördelar med att bygga varumärke

  • Ni har en klar bild av vad ni står för och vilka mål som finns
  • Det är lättare att sätta upp mål och nå dem när du vet vad du vill
  • Du och ditt företag kan skapa förtroende och igenkänning

Digitalt varumärke

Allt varumärkesarbete börjar med att förstå att det egentligen handlar om att bygga tillit och förtroende. Vi gör affärer med människor och företag vi

LÄS MER...

Hur du väljer målgrupp

Att välja målgrupp, det vill säga människor som du vill sälja till, är en del av att jobba med marknadsföring och försäljning. Vem ska

LÄS MER...

LET'S DIGIFY IT

Vi använder kakor för att du ska få den bästa upplevelsen av vår webbplats.