Användarvänlig webb – vad är det?

När man pratar om användarvänlig webb används oftast uttrycket UX – User Experience. Användarupplevelsen ligger i centrum för hur vi idag lägger upp designen av webbplatser. Användaren, eller besökaren, vill ha en webbplats som inte krånglar till det. Hittar jag vad jag söker utan att behöva leta? Behöver jag anstränga mig för att komma dit jag vill?

Som besökare söker du efter lättsmält och lättåtkomlig information, du vill uträtta ditt ärende eller hitta svar på din fråga utan omvägar. När du vill veta mer, väljer du själv att söka upp längre texter som berör det du söker svar på. Du vill inte behöva gå igenom en hel webbplats innan du kommer fram till mål.

Så, hur ser en användarvänlig webbplats ut? Hur kan du hjälpa besökaren att få en bra upplevelse av din webbplats? Ta del av våra tips nedan, så har du en bra utgångspunkt.

Bra struktur och ordning

Det ska finnas en prioriteringsordning på sidan – vad är viktigast och vad är minst viktigt? Hittar besökaren vad hen söker eller måste hen leta? Det är en avgörande faktor för att få dina besökare att stanna – väck intresse och locka till vidare läsning och klick. Det ska vara lätt att ta kontakt, få en överblick över innehållet och att välja att läsa vidare.

Tydligt budskap

Det är inte bara viktigt att ha bra struktur, det är också viktigt att tänka på sitt budskap. Vad vill du säga och till vem? Hur lägger du fram din text och ditt innehåll? Tänk på att vara tydlig och inte har för mycket text – om du har mycket innehåll så använd dig av spalter, punkter och kanske bilder eller illustrationer för att förmedla det på ett mer lättsmält sätt. Vill du lära dig mer om hur du skriver bra text? Klicka här!

Responsiv

Att ha en responsiv webbplats är idag faktiskt mer av ett måste än en bonus. Om du vill hamna högre upp i sökresultaten och vill att besökarna ska vara välkomna in på din sida oavsett plattform ska du se till att den ser bra ut i alla format – från mobiltelefon till stora datorskärmar. Idag sker det mesta av vår internetaktivitet på telefonen, tro det eller ej.

Aktuell information

Har du inte uppdaterat informationen på din webbplats på länge? Innehåller den gamla texter och kanske tjänster eller personal som inte finns hos er längre? Då är det dags att ta tag i det! En aktuell webbplats är en bra webbplats, fyll den med färsk information så behöver du aldrig skämmas över att det står något som inte längre stämmer. Se till att inte ha några brutna länkar eller föråldrad information, uppdatera och se över innehållet åtminstone 2 ggr/år. Helst oftare!

Handfasta tips för mer användarvänlig webb

  • Ha bildbeskrivningar – för den som har skärmläsare underlättar detta enormt och Google rankar dig högre
  • Tänk på kontrasterna – undvik allt för hårda kontraster som gör det svårläst
  • Luftig design – pressa inte ihop all information på liten yta, sprid ut den!
  • Snabb sidladdning – hur snabbt din sida laddar spelar roll för besökaren, är den långsam tappar man tålamodet

Digitalt varumärke

Allt varumärkesarbete börjar med att förstå att det egentligen handlar om att bygga tillit och förtroende. Vi gör affärer med människor och företag vi

LÄS MER...

Hur du väljer målgrupp

Att välja målgrupp, det vill säga människor som du vill sälja till, är en del av att jobba med marknadsföring och försäljning. Vem ska

LÄS MER...

LET'S DIGIFY IT

Vi använder kakor för att du ska få den bästa upplevelsen av vår webbplats.