Digitalt varumärke

Allt varumärkesarbete börjar med att förstå att det egentligen handlar om att bygga tillit och förtroende. Vi gör affärer med människor och företag vi litar på, som vi har en god relation till och som vi känner igen. Varumärkesarbetet ökar lönsamheten på ett mycket enkelt sätt – om dina kunder känner tillit för ditt företag kommer de att göra affärer med dig. Under vårt webinar med samma tema berättade Ulf Bergman från Stolt Kommunikation om viktiga byggstenar för att lyckas med sina varumärkesstrategier. Det här gäller förstås inte bara digitalt varumärke, utan också analogt.

  • Definiera
  • Paketera
  • Kommunicera
    • Gör en handlingsplan
    • Var aktiv på sociala medier
    • Bjud på kunskap och insikt
    • Nätverka med andra

Tre huvudpunkter i att skapa sitt analoga och digitala varumärke .

Definiera

Vad är viktigt för ditt företag? Vad vill du att dina kunder ska tänka när de tänker på ditt företag? Att definiera företagets varumärke är som att definiera en personlighet. Fundera över vad företagets personlighet kan vara. Till exempel; vad är ditt löfte till dina intressenter? Varför ska man vända sig till just ert företag?

Här är det viktigt att tänka på att allt ifrån produkter och tjänster till anställda och affärsidé är viktigt att definiera. Tänk över delar som bemötande, er företagshistoria och vision för framtiden. Det kan låta stort och kanske till och med skrämmande att till och med anställda är en del av varumärket, men så är det. Om en av dina anställda beter sig dåligt mot en kund vid ett tillfälle reflekterar ju det dåligt på resten av företaget också, vilket gör att chefer och andra anställda måste ta ställning i någon form. Precis som företag tar ställning till sina konsumenter om produktklagomål – man byter produkter, erbjuder kompensation etc. De städar upp missnöjet och vänder det negativa till positivt – vilket i sin tur leder till en positiv syn på varumärket och kunden kommer tillbaka trots att hen först var missnöjd.

Paketera

Paketering handlar om att sälja in dina tjänster och/eller produkter – men vad säljer du och på vilket sätt? Vet du vem du säljer till, det vill säga känner du din målgrupp? Vet du vad de vill ha, hur de beter sig och i vilka kanaler de finns?

Lär känna din målgrupp och sälj in företaget på ett lättillgängligt och attraktivt sätt. Det kanske gäller att sätta ihop attraktiva erbjudanden, paket eller bara lyssna på dina kunders behov. Var lyhörd och tänk efter vad som utmärker just dina produkter eller tjänster och ta vara på tillfällen för merförsäljning!

Kommunicera

Nu är det dags att få företaget att synas. Här kommer exponering in i bilden och det är dags att börja med marknadsföringsarbetet. Men inte bara det – eftersom kommunikation har många ben att stå på.

De fyra viktigaste punkterna i att skapa ett framgångsrikt digitalt varumärke.

Gör en handlingsplan

För att lyckas med kommunikation är det bra att göra upp en handlingsplan – vilka marknadsaktiviteter ska ni utföra? Hur ofta? Vilken tid? På vilket sätt vill ni nå ut? Hur pratar ni med era kunder, vilken tonalitet vill ni presentera? Vem ska göra vad? Jobba med regelbundenhet på alla plan och se över era vanor!

Var aktiv på sociala medier

Skapa konton på sociala medier och var aktiv! Många tycker det känns onödigt – men det är ofta här både kunder och kollegor vistas. Vi har ett digitalt samhälle som tillåter oss att enkelt och snabbt nå ut till vår målgrupp och dessutom få till en dialog med dem. Och eftersom vi har ett digitalt samhälle har du också ett digitalt varumärke i någon form. Ta vara på sociala kanaler, bestäm vilka som är viktigast och var aktiv. Det betyder inte att ni måste publicera något varje dag eller ens varje vecka – men hitta en rytm som funkar för er och följ den.

Vill du lära dig mer om sociala medier? Klicka här!

Bjud på kunskap och insikt

Att dela med sig är hela grejen med sociala medier – men här snackar vi såklart om att dela med sig av sådant som kan vara av nytta och nöje för kunder och intressenter. Dela med dig av vad ni arbetar med, stora och små projekt, bjud på kunskap och ge insikt i den dagliga verksamheten. Det kan handla om att ge tips, råd och att visa upp hur kul ni har på jobbet.

Men kom ihåg att hålla en professionell ton och håll er till handlingsplanen!

Nätverka med andra

Prata med andra, delta på nätverksträffar och visa upp företaget för andra. Här gäller det att knyta kontakter, visa upp er och dra nytta av andra företagare. Hur kan ni hjälpa varandra? Kontakter kan du inte få för många av och att vara med i ett nätverk av människor kan gynna företaget på många sätt. Inte minst för att hitta nya arbetspartners, inspireras av varandra och för att utbyta affärer med.

Vill ni inspireras mer av Ulfs kunskap om digitalt varumärke? Missa då inte att besöka hans hemsida och gå hans gratiskurs!

Här kan du läsa mer från Ulf:

Digitalt varumärke

Allt varumärkesarbete börjar med att förstå att det egentligen handlar om att bygga tillit och förtroende. Vi gör affärer med människor och företag vi

LÄS MER...

Hur du väljer målgrupp

Att välja målgrupp, det vill säga människor som du vill sälja till, är en del av att jobba med marknadsföring och försäljning. Vem ska

LÄS MER...

LET'S DIGIFY IT

Vi använder kakor för att du ska få den bästa upplevelsen av vår webbplats.