Om du använder marknadsföring som en metod att för att få kunder till ditt företag, har du säkert funderat över vad du vill det ska stå i den där annonsen du tänkte publicera. Kanske har du skrivit den själv eller givit uppdraget till en reklambyrå?
Det viktigaste när man jobbar med marknadsföring är att fundera över vad du vill säga och till vem – hur ska budskapet nå fram till dina kunder och få dem att vilja köpa något av just ditt företag?
Det som inom branschen kallas för copywriting, är det ord som beskriver uppgiften att skriva bra texter. En copywriter gör research om företaget och målgruppen, försöker sedan skriva en så bra text som möjligt för att förmedla ett säljande budskap och på samma gång bygga relation med målgruppen. Det handlar inte bara om att sälja, utan också att få ett förtroende – återkommande kunder. Copywriting handlar om att kommunicera, snarare än att informera.
Konsten att skriva bra texter är både enkel och svår på samma gång, eftersom det är lätt att skriva – men svårt att fånga uppmärksamhet.
Bra text är…
- Tydlig
- Smart och lite nytänkande
- Ganska kortfattad