En grafisk profil är en del av ditt företags varumärke, som du kan läsa mer om här. Men den grafiska profilen är mer som en manual för hur logotypen ska se ut, hur den får användas samt vilka typsnitt som används, färger, former och illustrationer som ingår i all kommunikation från företaget.
För att förklara det hela lite bättre – i inlägget som handlar om vad ett varumärke är, liknas det vid att vara företagets kläder. Nu kan vi tänka oss att den grafiska profilen bestämmer hur företagets kläder ska se ut och hur de får användas. Det blir som en handbok för att säkerställa att alla klär sig lika och att ni uppfattas på samma sätt var ni än befinner er.
Vad består den grafiska profilen av?
- Logotyp
- Typsnitt
- Färger
- Former, illustrationer eller ikoner
- Ev. bildspråk
Genom att samla ihop den grafiska profilen på det här sättet är det lätt för alla inom företaget att följa de regler ni sätter upp, lätt för alla att efterlikna och återskapa annonser och trycksaker i samma stil.