Att välja målgrupp, det vill säga människor som du vill sälja till, är en del av att jobba med marknadsföring och försäljning. Vem ska du sälja till och var finns dessa människor?
Du kan definiera din målgrupp genom bland annat kön, ålder, bostadsort, livsstil, intressen, yrke, inkomst eller civilstånd. Vill du sälja till privatpersoner, företag, organisationer eller kommuner?
Genom att göra en liten analys av vad du vill sälja och till vem, kan du enkelt kartlägga målgruppen och rikta in din marknadsföring för att nå dem på allra bästa sätt.
Definiera din målgrupp
- Vad ska du sälja och till vem?
- Demografiska egenskaper; civilstånd, inkomst, yrke, ålder, kön, etnicitet, familjetyp, bostadsort, medievanor etc.
- Livsstil; intressen, värderingar, personlighetsdrag och köpbeteende
- Psykografiska egenskaper; självbild, världsuppfattning (som t. ex. syn på rättvisa, ansvar och frihet)