Uttrycket Storytelling inom marknadsföring kommer från konceptet att berätta en historia, vilket ju hörs på namnet. Det är ett av många sätt att nå fram till sina kunder och kommunicera med sin omvärld.
Exempel på företag som använder sig av Storytelling är IQ, Folksam eller Yoggi – IQ genom att visa upp scenarion med ungdomars relation till alkohol, Folksam genom sina trallvänliga sånger om livet och Yoggi genom att grannar och familj slåss om hur god deras yoghurt är. Men egentligen är storytelling en del av alla kampanjer som på något sätt berättar något för dig. Ibland finns en tidslinje, ibland kortare sekvenser.
Storytelling går ut på just det – att genom en berättelse förmedla en känsla, ett budskap och visa dig något som gör att du kommer ihåg just deras specifika kampanj. Det är en effektiv metod, som inte behöver kännas så inträngande. Informationen blir mer lättsmält genom en berättelse, än om vi enbart skulle presentera ren statistik.
Det bästa med den här typen av marknadsföring är att det går att göra på många sätt; genom text, bild, film och ljud. Det går att använda i alla kanaler, från sociala medier till affischer och TV, för att nå fram och beröra och bli minnesvärt, så pass att målgruppen vill engagera sig – i form av att köp eller aktion (vilket såklart är målet, det är ju trots allt marknadsföring).
Det här är Storytelling:
- Ett budskap förmedlat med hjälp av en berättelse
- Går att använda i många medier; ljud, bild, film eller text
- Lättsmält budskap som stannar kvar i minnet
- Det ska locka till engagemang – köp eller aktion